01.02.2023

חדשנות ברשויות הערביות – העיר עראבה

חדשנות ברשויות הערביות – העיר עראבה

מחבר: MIC צוות


תחום:

העיר עראבה, השוכנת בגליל התחתון, היא העיר הערבית היחידה בישראל אשר אינה מעורבת מאוכלוסייה יהודית וערבית אלא מאכלסת ציבור ערבי בלבד. העיר החלה את דרכה כמועצה מקומית אשר עם השנים התפתחה וגדלה עד לקבלת מעמד של עיר בישראל.  החדשנות הטכנולוגית אינה פוסחת על הרשויות הערביות בישראל, וניתן למצוא בהן מערכות, חידושים ופיתוחים מתקדמים, אשר נועדו לשפר את התקשורת בין הרשות לתושב, ולשדרג את רמת השירות הניתנת לו בתחומים שונים.

עיריית עראבה שמה עצמה לצד, ואף לפני, ערים רבות אחרות בישראל, את המטרה להנגיש לתושב שירותים שונים באמצעות מגוון אמצעים טכנולוגיים. בעראבה, כמו בערים אחרות, ראו את הקשר שבין מדד האושר – שביעות הרצון של התושבים – ובין הנסיקה בתחומי החיים השונים, ביניהם תעסוקה, איכות הסביבה, חינוך, תחבורה ותחומים נוספים. נראה כי שילוב מערכות דיגיטליות בעיר הוא רק ההתחלה של מימוש חזון טכנולוגי וחדשני שישפר את חיי התושבים.

בין המערכות הדיגיטליות שכבר ניתן לראות היום בעראבה:

מערכת קולות קוראים – חלק בלתי נפרד מפיתוח העיר ומן הכלים לשירות לתושב הוא מיצוי קולות קוראים שמפרסמים משרדי הממשלה השונים, תוך הקצאת תקציבים ייעודיים לפרויקטים ולתמיכות, בהתאם לתחום המשרד ולפרויקט שאושר. מיצוי הקולות הקוראים תלוי במעקב תמידי אחר אתרי משרדי הממשלה, ולאחר מכן מילוי, ועריכת מסמכים ובקשות לקבלת התקציבים הללו. במטרה שלא ליפול בין נבכי הביורוקרטיה, שלא לאבד מידע חשוב או להישאר מחוץ למכרז בשל מילוי שגוי של טפסים, פתחה והטמיעה עיריית עראבה מערכת לאיתור וריכוז קולות קוראים. המערכת, פרי פיתוח עצמי של הרשות, מחוברת לכלל הגופים בעלי הסמכא להפצת קולות קוראים, ומאפשרת צפייה; קבלת תזכורות; סינון ומיון קולות קוראים על פי נושא, תקציב ופרמטרים רלוונטיים אחרים; צפייה במסמכים, ונגישות מלאה לחומרים הנלווים.

פיתוח אפליקציה עירונית אשר מניחה בכף ידו של כל תושב את כלל המידע הרלוונטי הניתן על ידי הרשות. האפליקציה מספקת מידע על שירותי העירייה; הרשמה לפעילויות ולמוסדות; ניהול תיק תושב אישי תוך מעקב אחר תשלומים וחובות לרשות; חדשות מקומיות; אפשרות ליצירת קשר עם המוקד העירוני, ועוד. האפליקציה מונגשת לבעלי מוגבלויות, ובנויה באופן שמביא בחשבון גם ציבור מבוגר ופחות טכנולוגי, תוך יצירת חוויית משתמש אופטימלית.

מערכת CRM לניהול פניות תושבים – אחריות העירייה היא להנגיש לתושב את האפשרות ליצירת קשר ולקבלת מענה במגוון תחומים הנוגעים לשירותי העירייה. במטרה לספק מענה איכותי לתושב יש לאפשר שעות פעילות רחבות, מתן מענה ראשוני מהיר, וניהול הפניות על פי תיעדוף ודרגת דחיפות. מערכת CRM לניהול פניות תושבים מאפשרת תיעוד ומעקב של כלל פניות התושבים במספר ערוצים (החל ממוקד טלפוני 106 וכלה ביצירת קשר באמצעות האתר או האפליקציה). המערכת מאפשרת גם לנתב את הפניות לטיפול בהתאם לאופי הפניה, ולאפשר לתושב קבלת מידע ומעקב אודות פניותיו.

טפסים מקוונים – במטרה להנגיש את שירותי העירייה, ולהגביר את השימוש באמצעי הדיגיטל – במקום להגיע פיזית למשרדי הרשות המקומית ולהמתין בהם – הטמיעו באתר העירייה מגוון טפסים מקוונים למילוי דיגיטלי ושליחה מקוונת ישירות למחלקות העירייה השונות. בין הטפסים ניתן למצוא טפסי הרשמה למוסדות החינוך השונים, טפסי בקשות שונות כגון: הנחה בארנונה, אישור תושב, ניהול תשלומים ואגרות, ואף טפסי משו”ב וסקרים הנוגעים לשביעות הרצון של התושבים משירותי העירייה.

בעוד שבעיריית עראבה כבר הטמיעו מגוון של שירותים דיגיטליים למען התושב, הרי שניתן למצוא כיום בשוק מבחר נוסף של מערכות וחידושים טכנולוגיים המיועדים לרשויות המקומיות, ושנועדו לשפר ולשדרג את איכות החיים בעיר – החל ממתן פתרונות תחבורה וניידות, וכלה באיכות הסביבה, חינוך, וניהול מכרזים ושקיפות.