01.10.2021

לונדון לא מחכה לאף אחד. היא פשוט מתקדמת

לונדון לא מחכה לאף אחד. היא פשוט מתקדמת

מחבר: MIC Team


תחום:

לונדון תמיד הייתה, וכנראה שגם תמיד תהיה, הטיול האורבני המושלם. מזג האוויר הייחודי לה, סגנון הבניה המהפנט שלה, וההיסטוריה ארוכת השנים שובים את ליבם של מיליוני תיירים בשנה. אבל לונדון לא נצמדת רק להיסטוריה שלה אלא גם מקפידה כל הזמן להישאר מעודכנת. 

אין באמת צורך להציג את לונדון, הבחירה האולטימטיבית לחופשה עבור מיליוני תיירים בשנה, ובכל זאת יש בה צדדים שרק התושבים מכירים. השיר אומר שבלונדון “הייאוש נעשה יותר נוח”, אבל האמת היא שיש בה עוד כמה וכמה דברים נוחים יותר, ושווה לעצור רגע ולשים אליהם לב. 

לונדון היא אחת מהערים החכמות ביותר בעולם. מה זה עיר חכמה? שמחים ששאלתם.
האמת היא שקשה להגדיר את המונח הזה ואין לו הגדרה אחת שמוסכמת על כולם, אבל אפשר להגיד בבירור שהכוונה היא לשימוש באמצעים שמייעלים את השירות לאזרח במרחב העירוני; חוסכים בעלויות; מצמצמים את זיהום האוויר; משפרים את הקשר עם התושב ואת עבודת העירייה; ומספקים מרחב ציבורי בטוח. כיום, כשקצב גידול הערים גבוה והנהירה אליהן כמעט בלתי פוסקת, נוצר למעשה עומס על התשתיות הקיימות, ולכן שילוב במרחב העירוני של אמצעים המתמודדים עם הבעיה – תוך שימת דגש על אמצעים טכנולוגיים –  הפך להיות קריטי ביותר. 

איך לונדון עושה את זה? הנה שלוש דוגמאות מעניינות שבטח תרצו לייבא לארץ: 

השיתוף נעשה יותר נוח 

ללונדון קיים מאגר מידע חינמי לחלוטין שפתוח לכלל הציבור. הוא אוגר בתוכו כמויות מידע עצומות הנוגעות לעיר הבירה לשימוש הציבור כולו, בין אם אתם תושבי העיר, בעלי עסקים או אפילו מפתחי אפליקציות. בפורטל המידע הלא פחות ממדהים הזה קיימים יותר מ-700 מערכי נתונים שיכולים לסייע בקלות, לכל מי שמעוניין בכך, להכיר ולהבין טוב יותר את העיר המרהיבה הזו, ויתרה מזאת – לפתח ולהציע פתרונות לבעיות העירוניות הקיימות בה. מפתחי האתר הגדילו לעשות, וכבר בכניסה לאתר הם מזמינים תושבים, בעלי עסקים ומפתחי אפליקציות להתבונן בעיר ובפורטל המידע, ולהציע את הרעיונות שלהם בקלות ובנוחות שאין שניה לה. 

“שלום, אני נוסעת” – רק שימו לב לאן ומתי בדיוק אתם נוסעים, כן? 

לאחרונה שמענו גם בישראל את המונח “אגרת גודש”. לפני שאנחנו מתעצבנים רק מהמונח עצמו, חשוב שנבין אותו. קודם כל, שרת התחבורה שלנו היא ממש לא זאת שהמציאה את הרעיון ולמעשה הוא קיים בלונדון כבר שנים רבות. מדובר באגרה שנגבית בחלקים של העיר, שנקבעו וסומנו כאזורי גודש, מכלי רכב מסוימים. 

בשביל מה זה טוב? המטרה היא, כמובן, להפחית את עומסי התנועה, אך בו בזמן גם לממן השקעה במערכת התחבורה של העיר. האגרה בלונדון עומדת על סך של 12.50 ליש”ט לכל יום שבו נכנס כלי רכב מסוים לאזור אגרת הגודש, בשעות הגודש כמובן. במידה ולא שולמה האגרה, יוטל על התושב קנס הנע בין 180-60 ליש”ט. בנוסף לאגרת הגודש, וכחלק מהמלחמה של לונדון בזיהום האוויר, החליטה העירייה לפני כ-3 שנים לשדרג ולהחריף את רשימת הרכבים האסורים בכניסה ל”איזור הנקי”, וכעת הרשימה כוללת גם רכבים שיוצרו בשנת 2015 ואינם בהכרח מוגדרים כמזהמים כבדים. 

חשוב לזכור שבלונדון השינוי הזה אפשרי, ואפילו מבורך ביותר, כיוון ששם התחבורה הציבורית עובדת בצורה יוצאת מן הכלל במשך 7 ימים בשבוע, עם אפשרויות נוחות ונגישות לכלל הנוסעים, הן מבחינת תשלום והן מבחינת פיזור הקווים של כלל אפשרויות התחבורה ברחבי העיר. כך למעשה, התחבורה הציבורית בעיר מהווה אלטרנטיבה תחבורתית שהיא לא רק הולמת לנסיעה ברכב הפרטי, אלא לא פעם אפילו עדיפה עליה. זו נקודה נוספת למחשבה ולשיפור בארצנו הקטנטונת, כי רגע לפני שמאמצים שינויים אולי עדיף יהיה לבחון גם את מערכת התשתיות שתתמוך בהם, ושתאפשר שהשינויים לא יהוו מכשול בפני התושבים אלא יקיימו את מטרתם העיקרית – להקל על התושבים. 

מאמי, אנחנו צריכים לדבר… 

לרוב, כשאתם שומעים משפט מהסוג הזה, אתם מהמרים שמדובר בחדשות רעות, אבל הפעם אתם יכולים לנשום (בערך… בכל זאת מדובר בלונדון והפיח עלול להפריע קצת לנשימה). בלונדון קיימת קהילה אינטרנטית שהוקמה ביוזמת העירייה ונקראת Talk London.  הקהילה המקוונת הזו הוקמה בשנת 2012 והמטרה העליונה שלה היא שהעירייה תוכל לשמוע מתושבי לונדון על הנושאים החשובים להם ביותר בקלות. החל מאוויר נקי ותקציבים ועד להתאוששות מהקורונה וחזרה לשגרה. בקהילה המקוונת של לונדון אפשר גם להציע רעיונות חדשים לעירייה. ניתן לפרסם רעיונות וניתן להגיב או אפילו להוסיף על רעיונות שתושבים אחרים פרסמו. צוות האתר אוסף את הרעיונות, חוקר אותם, ואת הטובים שבהם הוא מביא לידי מימוש. 

באופן כללי, ניתן לומר שעיריית לונדון אוהבת את הרעיון של שיתוף פעולה עם התושבים שלה בכל מה שקשור לחיים במרחב העירוני ולנוחות שלהם. הניקוד שלנו: ארבעה “ביג-בנים” מתוך חמישה:).